Skip to Content

Gry komputerowe i religia. Próba opisu fenomenologicznego

W kulturze współczesnej coraz większą autonomię zyskują gry komputerowe. Przestają być one jedynie związane z rozrywką, odzwierciedlając szersze spektrum doświadczeń człowieka. Nawet jeśli religia pojawia się w nich w sposób ludyczny (będąc częścią rozgrywki) lub instrumentalny (służąc innym celom wyznaczonym przez mechanikę gry), to oddziałuje na graczy. Kwestią jest w jaki sposób. W dyskursach i badaniach dotyczących gier komputerowych często pojawiają się sposoby ich analizowania uwzględniające ich wpływ na zdolności poznawcze człowieka (uwagę, koncentrację, refleks, sposoby myślenia), życie emocjonalne (problem ekspresji, odhamowania), zdolności komunikacyjne (szczególnie w przypadku gier wieloosobowych). W tej rosnącej palecie zadań badawczych religia często sprowadzana jest do perspektywy przedstawieniowej, kiedy to poddaje się analizie obecność symboliki religijnej w grach. Jeśli mówimy o doświadczeniu kulturowym, to warto zadać pytanie o to w jaki sposób gry komputerowe wpływają na graczy z uwzględnieniem zawartych w nich elementów religijnych (od bezpośrednich nawiązań symbolicznych poprzez kwestie interfejsu np. god games, skończywszy zaś na atmosferze religijnej pozbawionej jasnych sugestii pozwalających na osadzenie danej gry w uniwersum symbolicznym danej religii). Wystąpienie będzie dotyczyło związku gier komputerowych i religii. Skupię się na płaszczyznach obejmujących przedstawianie religii w grach komputerowych, elementów parareligijnych, ze szczególnych uwzględnieniem możliwości doświadczenia religijnego gracza w grach komputerowych. Z tego powodu będzie mnie interesować perspektywa fenomenologiczna - zastanowię się w jaki sposób gracz doświadcza religijności w grach komputerowych.

Rafał Ilnicki




stat